Back

ⓘ مجتمع - ڤالينسيا, ابوتشاوج, غابة مجتمع اركاتا, صنعتی شهر, اكسسوارات, فيمينيزم, تنمية مستدامه, زبالين ..




                                               

مجتمع ڤالينسيا

                                               

مجتمع ابوتشاوج

                                               

غابة مجتمع اركاتا

                                               

مجتمع صنعتی شهر

                                               

اكسسوارات

ال اكسسوارات هي منتجات زيادة او اضافية بتعمل تجميل او تضيف وظيفة لحاجات موجودة قبل كده. بتسمي بالاكسسوار أو الملحقات، أو الكماليات وهي زينة غرضها التكميل. وبتعتبر الاكسسوارات و المجوهرات، والقفازات، والحقائب والقبعات والأحزمة، واكسسوارات الشعر، والساعات والنظارات الشمسية، دبابيس، الأشرطة والكتف. ورغم أن الملحقات دي ليها مهمة محددة زي التسخين، التغطية والمحافظة وكدخ)، والهدف من الملحقات اضافة اللون والطراز للملابس، وتعمل مظهر معين. وقد أدرجت مؤخرا في فئة الاكسسوارات بما في ذلك بعض البنود التي لا تعتبر عادة جزءا من الملابس مثل الهواتف المحمولة.

                                               

فيمينيزم

فيمينيزم هيا مجموعه من الحركات الاجتماعية والحركات السياسية والأيديولوجيات هدفها تحديد و تأسيس المساواة السياسية والاقتصادية والشخصية والاجتماعية بين الجنسين."}}.

                                               

تنمية مستدامه

التنمية المستدامة هى عملية تطوير الأرض والمدن والمجتمعات والأعمال التجارية, بشرط إن بترد إحتياجات الحاضر من غير المساس بإمكانية الأجيال اللى جاية على رد احتياجاتها. العالم بيواجه دلوقتى خطورة التدهور البيئى اللى لازم نتغلب عليها من غير ما نبعد عن احتياجات التنمية الإقتصادية والمساواة والعدل الإجتماعي.

زبالين
                                               

زبالين

ال زبالين همة الناس اللى بيلمو الزبالة، وفي مصر، فيه مجتمع للناس دي بيعيشو فى تجمعات فى المدن الكبيرة اساسا زي القاهرة، وبيشتغلو فى مصر فى فرز الزبالة وإعادة تصنيعها. أكبر تجمع للزبالين فى القاهرة هو حي الزبالين فى منشية ناصر.